Fandom

Valenciclopèdia

Idioma Asturià

1.063pàgines en
aquest wiki
Add New Page
Discussió0 Share
Asturiano
asturiano auténticu
Àrea d'influència
Descens del Sella
Dades estadístiques
Noms alternatius Llionés, Mirandés, Llionés-mirandés, astur-llionés, astur-mirandés...
Regulat per Academia de la lingua Asturiana.
Família Euro-asiàtica
  • euro
    • atlàntica
      • astur
Parlants

 - Total (2007)
 - Països Asturians
 - Europa

125 milîons (amdós hemisferis).
2
3 i mig

Codi ast
Tipus d'escriptura Pos una mescla entre el galego i l'españyol.
valenciclopèdia para astur-lleonessos-mirandessos

L'idioma asturià és un idioma parlat en alguns pobles d'Astúries. Segons consta en arxius valenciclopèdics els prínceps del mateix nom no el saben parlar.

Història Edit

L'idioma asturià era l'idioma que parlava en realitat el rei Pelai (Pelayo segons l'imaginario españyol). Est idioma fon passat de pares a fills, de iaies a netes pels segles dels segles fins que fou oblidat. Amb l'arribã de la democràcia i la Constitució Españyola, la comunitat antònima de Galiça posà el portugallec com llengua pròpia i els asturians que no anaven a ser manco pos re-inventaren l'asturiano q'a la fi i a la cap és com el castenallo però acabat en u.

Gramàtica Edit

La mateixa q'el castenallo però tot acabat en -u.[1]. Per exemple la frasse en castellà: Tengo el cuello dislocado seria en asturià Tengu el cuellu disllocadu.

Controvèrsies Edit

L'imperialisme pangalleguista ha pretés de sempre annexionar-se la llengua asturiana però diferents moviments socials asturians s'han oposat a este fet. L'Estatut d'Astúries parla únicament de Llengua Asturiana per lo que no dixa clar la seua procedència.

Escritors en asturià Edit

Molts i molt desconeguts.

Referències Edit

  1. Curs Bàsic d'Asturià

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori