FANDOM

Valenciclopedisme Atenció atenció! Est' artícul està escrit en apitxat de l'Horta de Valência.

De nom Vicent Doméneck, conegut com "el Palleter".

Va nàixer a Paiporta el 1783, perô quan era un crio se n'anà a viure a Patraix, o siga, que els de Paiporta tenim poca culpa de lo que va fer.

L'oritxe del seu malnom té dos hipotesis barallães pels estudiosos:

Una diu que prové del seu ofici, que era vendre palletes inflamables.

Âtra diu qu'era un guarro que no podia'star-se quet, i que es passava tot lo dia tancat en el quarto de bany.

La bona qüestió es que un dia, después d'haver passat una mala nit per culpa d'unes calentures, es va fer famós per pegar crits en la capi (casal).

Segons diuen els de la teoria de les palletes inflamables, com es va aulorar que si venien els francesos, que són tots uns ateos, se li acabava'l negoci de vendre palletes pâ'ncendre les veles dedicães als sants, va pegar un crit damunt una cãira dient que li declarava la guerra a Napoleó.

Âtres, en una teoria més creïble històricament parlant, defenen qu'al Palleter algú li va dir que mos invãien uns qu'abaixaven del nort, i ell, creguent-se qu'eren eixos imperialistes de sempre que mos volen llevar lo que és nostre, əscomençant per la pãella, va pegar un crit que s'ha fet famós posteriorment (quê dic famós, és el crit del bon poble valencià): "No mos fareu catalans!!!".

Pareix qu'els francesos se'l carregaren i ell encâ creia que eren catalans.

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori